ECCO har lanceret en ny kampagne i Rusland: "7 år på benene, og vi er slet ikke trætte". Budskabet er bl.a. skrevet på en stor lysreklame i shoppingcentret “Gallerija” på Sejrspladsen i Sankt Petersborg, hvor dette billede også er fra. Nedenunder lysreklamen ses en lukket Starbucks-café, der valgte at forlade Rusland pga. krigen - men ikke ECCO! De bliver - og hvorfor?
Fra et vestligt brand-perspektiv, er det et ualmindelig malplaceret budskab ECCO anvender, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan en international spiller som ECCO, kan bruge dette budskab I Rusland, uden at se de åbenlyse symbolske budskaber, der nærmest synes at forherlige Ruslands invasion; konteksten taget i betragtning.
Tanken om at være apolitisk køber jeg ikke - det er ganske simpelt ikke muligt længere. Og tanken om at passe på de 1500 russiske ECCO medarbejdere, køber jeg heller ikke - ikke længere! Rusland har invaderet et land med 44 mio. indbyggere, de har bombet, hærget, slået ihjel og truer med A-våben - det må alt andet lige veje højere - langt langt langt højere.
Hvorfor ECCO holder fast i Rusland vides ikke. Det strider imod sund PR og værdibaseret branding. Jeg ved dog, at ECCO foretog deres største investering nogensinde lige inden krigen, da de købte 250 butikker af deres distributør for over 1 mia. kr. Jeg ved også, i følge Finans.dk, at de russiske forretninger indbragte over 100 mio. kr. før skat sidste år til Ecco. Men handler det simpelthen om noget så simpelt som penge? De bange anelser er nok grunden til, at denne sag gør så ondt på os danskere. Vi vil gerne have værdierne i orden. Det er vores selvopfattelse som forbrugere.
Men ser man på ovenstående graf, bliver det tydeligt, at ECCO sandsynligvis kan fastholde en stærk international position ved at ofte de danske forbrugeres kærlighed for deres brand - uanset at de fastholder et engagement i Rusland. Vi skal ikke langt væk fra det danske marked før forbrugerne intet aner. I Danmark er vi godt oplyste om brandets ageren. Dette er anderledes syd for grænsen, hvor branden nemmere smelter i et med tapetet.
Et skobrand er en accessory, som vi tager på. Det er derfor vigtigt med et identitetsfællesskab. Men fællesskabet er svært at få øje på. De værdier som danskerne troede, at ECCO havde, synes svære at genfinde i ECCOs måde at håndtere situationen på.
Vi var stolte af ECCO på linje med fx LEGO, MAERSK, CARLSBERG. Den status er for længst forduftet på det danske marked, hvor store spillere som bl.a. Salling, Sport24 og modeportalen Miinto har droppet samarbejdet med ECCO. Carsten Herholdt
Klik ind og hør interviewet med P4 om ECCO
ECCO er tilstede i 89 lande verden over. De har ca. 2.200 konceptbutikker rundt omkring i verden.