Carsten Herholdt hjalp Børsen som brandingekspert

Klik på billedet for at gå til artiklen (betalingsvindue)

Børsen ringede til mig om en kendt problemstilling. Sportsbrandet Asics vil nemlig markedsføre sig som det almindelige menneskes sportsmærke. Og er det smart, at tage udgangspunkt i det almindelige, var spørgsmålet helt naturligt?

Vi er vandt til det glamourøse, alle rekorderne, de overmenneskelige præstationer og alle de fængende titler. Så er denne brandingstrategi smart, hvor de almindelige hyldes? Mit svar var ja. Dybest set! Og ikke at det skal blæses op til noget unikt - det er nemlig set før. Jeg er selv fan af Nikes legendariske reklame “Find your greatness”, som kan ses herunder. Ser du den reklame bliver det indiskutabelt, at det almindelige rummer mere end rigeligt med “brand fire” for at begejstre, forføre, inspirere og fængsle målgruppen.

Kan ringere være bedre?

Den største årsag til, at ringere nogle gange er bedre er autenticitet. Hvis noget føles ægte, oprigtigt, uden bagtanker og svøb, ja så står man med en oplevelse hvor et forfærdeligt tilberedt måltid mad kan gøre langt større indtryk end den fineste restaurant - ganske simpelt fordi det var intentionelt rettet mig. Og dermed handler det om langt mere end produktet i sig selv. Hele iscenesættelse er vigtig. Derfor er artiklen også relevant i mange sammenhænge. Kundeservice, produktudvikling, storytelling…Du kan sikkert nævne dit eget felt også. Selvom vi skal stræbe efter det perfekte, vil følelsen af det autentiske ofte overgå det “perfekte”.

Jeg kan kun anbefale at læse artiklen fra børsen, ved at klikke på billedet øverst (Betalingsvindue).