Bør SPIES ændre navn pga. "morgenbolledamerne"?

Skal SPIES ændre navn pga. “Simon Spies og morgenbolledamerne “, som er DRs nye dokumentar. Berlingske har interviewet Frederik Preisler, grundlægger og partner i brandingbureauet Mensch samt mig, der arbejder med branding og reklame igennem The Brand Agency. Lad mig uddybe en af mine pointer i artiklen, som i øvrigt kan tilgås ved at klikke på billedet (betalingsmur).

Frederik og jeg er enige om meget - på nær en ting. Jeg kan slet ikke se for mig, at Spies ændrer navnet. Konsekvenserne er simpelthen for store. Berlingske citerer mig derfor:

"Carsten Herholdt peger på, at det vil være en ulempe for koncernen at skifte navn – det er nemlig en fordel for koncernen, at folk kender Spies-navnet.

»Jeg tror, den her sag kommer til at gavne dem, fordi lige nu bliver det nemmere at huske deres navn,« lyder det fra Carsten Herholdt, der får tankerne ledt hen på det gamle Spies-citat: »Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.«

Det sidste lyder desværre forsimplet og arrogant, så lad mig forklare sidstnævnte.

Samtlige associationer, oplevelser, ferieminder, konnotationer, grafiske og visuelle forbindelser, der er skabt imellem SPIES og deres rejsende, går til navnet SPIES! I det øjeblik navnet ændres, slettes forbrugerenes mulighed for at benytte samme købsrute. Brandet dør!

Selvfølgelig vil hjemmesiden omdirigere fra gammel til nyt domæne og hjælpe forbrugerne. Men forbrugerne vil stå tilbage med et navn, de ikke kan huske - og det navn vil i bedste fald være et stykke blankt papir uden minder, associationer og betydning. I værste fald vil navnet blive et kollektivt monument over SPIESs forsøg på at slette deres historie og omgå virkeligheden.

Et sådant scenarie ville medføre et utal af kroner på at skabe en tilsvarende kendskabsgrad som SPIES har i dag - og for hvad? Simon Spies er død og han kan ikke længere sige undskyld for sine seksuele eskapader. Det må være smerteligt. SPIES koncernen kan tage afstand og udtrykke deres medfølelse. Naturligvis. Men en undskyldning kan de ikke give.

Hvis vi skal sætte det i perspektiv...

Den anden dag fik jeg lyst til at benytte Star Tour!!! Nope...den gik ikke. Og jeg vidste det jo godt, men havde glemt det. De hedder Tui.dk og skiftede immervæk navn for 6 år siden. Igennem det grafiske har Tui fastholdt universet, så man har en fornemmelse af, at havne det rigtige sted. Men hvis det handler om at SPIES skal benægte Simon Spies, er et navneskifte jo ikke nok. Hele det grafiske univers skal også ændres. Det fjerner brandet og vil være et tilbageslag for SPIES uden sammenligning.

Hitler holdt åbningstalen for Volksvagens nye fabrik i Wolfsburg kun 160 kilometer udenfor Berlin i sommeren 1938. Fabrikken skulle lave det tyske folks bil og havde bånd til det nazistiske regime.

I dag er det de færreste, der forbinder det tyske bilfirma Volkswagen med Hitlers propaganda og politik. Men skal også de ændre deres navn? Så meget desto mere!

Jeg tror, at det er muligt at tage historien på sig. Ikke ved at fornægte den og ændre navne. Man kan også blive og kæmpe ved at ændre asociationerne, fordi ens virksomhed har ændret sit DNA. Man kan opmuntre ved at vise verden, at et nedbrud kan blive til et gennembrud.