Nyheden om at Danmarks “fodbold-celebrity stjerne” NR 1, nu er skiftet til F.C.København har givet genlyd i medierne. I den forbindelse kontaktede både Tipsbladet og TV2 Nyhederne mig for at få en vurdering af de brandingmæssige implikationer. Både TV2 Nyhederne og Tipsbladet var klar over, at jeg ikke har beskæftiget mig med sport og viden derom. Men deres ærinde var et andet. TV2 kl. 19.00 Nyhederne ville anlægge et blik på Niklas Bendtner, som et brand. Og så var jeg pludselig på hjemmebane. Se indslaget herunder:
Brandingekspert Carsten Herholdt fra The Brand Agency deltog i TV2 Nyhederne 19.00 d. 4. sept. 2019 vedr. Niklas Bendtner, der er blevet rekkruteret til F.C. København.
Journalisten og tilrettelæggeren på TV2 Nyhederne havde en række spørgsmål. De gik meget grundigt til værks selvom selve indslaget med mig kun varede 15-20 sek. Er du derfor interesseret i flere af mine svar, kan du læse mine noter som forberedelse herunder:
Nicklas Bendtner er – udover sine fodboldkvaliteter – især kendt for sit blakkede ry. Hvad betyder det PR-mæssigt?
Det er faktisk det, der ER, PR-effekten. I den her reklamemæssige ”spam-kultur” vi lever i, er det kun det, der er relevant, eller det som skiller sig voldsom ud, der kaprer vores interesse. Bendtner skiller sig ud. Og her tjener alle sagerne et stærkt afsæt for PR. Alle reklamer som vi husker, er kendetegnet ved en ting - ”mental processing”. De får hjernen til “rotere”, fordi vi undres, standser op eller tænker ”what the fuck”. Kommunikation kan aldrig føre til at salg med mindre det starter med et attention. Det Attention er Bendtner en garanti for pga. det brand, har bygget op omkring hans navn.
Hvordan kan et blakket ry være en kæmpestor fordel?
Det moderne menneske er blevet indrammet i et ”gigantisk excel ark” fyldt med arbejde, indkøb og tøjvask. Celebrities og kendte bliver her den moderne hofnar, der underholder os.
Du kan se en serie, gå til en koncert eller blive underholdt, da Bendtners skulle betale 735.000 kr. for at flashe sine boxershorts som et PR-stunt. Opskriften på underholdningen indeholder de samme ingredienser.
Er Nicklas Bendtner stadig et godt brand?
Han er Gladiatoren i arenaen der kaprer publikums øjne med underholdning i verdensklasse. Og det spil mestrer Bendtner eksemplarisk set med PR-briller. Bendtner er et stærkt brand. Om det er godt afhænger af, hvad man vil opnå. Hvis det handler om synlighed er han et godt brand. Handler det om respekt og sunde værdier, er han måske et mindre godt brand.
Tipsbladet
Ligesom TV2 Nyhederne spurgte Tipsbladet mig om en vurdering af de PR-mæssige, og branding-mæssige, konsekvenser af Niklas Bendtners skifte til F.C. København. Du kan læse hele mit svar ved at klikke på billedet nedenfor.
En del af mit svar til journalisten lød:
“Bendtners lidt blakkede ry er en kæmpe, gigantisk fordel rent PR-mæssigt. Det er tæt på genialt, vil jeg sige. Han har what the fuck-effekten. Han er i stand til at skabe det, man i min branche omtaler som ”mental processing”. Husker man reklamer, er det, fordi de fik hjernen til at rotere. Nicklas Bendtner har lige præcis have den indvirkning.
Han vil helt sikkert kunne skabe en øget interesse til danske fodbold i form af et ”attention” - men ikke nødvendigvis i form af ”likeability”. Han bliver ugens underholdning. Han er Gladiatoren i arenaen, der kaprer publikums øjne med underholdning i verdensklasse. Bendtner spiller dette spil eksemplarisk set med PR-briller. Om han også er en god fodboldspiller, ved jeg ikke. Det må andre afgøre, siger Carsten Herholdt.”