Branding ekspert: Dette kan redde Jensens Bøfhus

Klik på billedet og læs artiklen på BT eller læs alle mine kommentarer til journalisten under billedet

Ja, den nye situation kan være starten på en sund revitalisering af Jensens Bøfhus. Men den nye konstellation er samtidig også den eneste reelle mulighed for at skabe et ”turn around”. Med Palle Skov Jensens exit er der nemlig opstået et såkaldt ”strategic window”. De 8 nye ejere har pludselig mandat til at styre restauranten i den retning, de tror på. Grundlæggeren sidder ikke længere for bordenden og angiver kursen. På den måde er der åbnet et ”strategic window”. En gennemgribende justering af konceptet og brandet kan derfor gennemføres. 

De 8 fynske ejere skal dog ”acte” forholdsvist hurtigt. De her vinduer har det nemlig med at lukke sig igen.  

De otte rigmænd skal være sig bevidst, at forretningen sandsynligvis har brug for 3 til 5 år, før bøfhuset kan være tilbage på sporet. Det tager lang tid at genopbygge et brand og en forretning, så den igen er rentabel. 

Samtidig er det afgørende at forstå, at forbrugerne er komplet ligeglade med opkøbet, Palle Skov Jensens afgang og de nye ejere. Det eneste der tæller for forbrugerne er konkurrenceparametrene: service, kvalitet, pris, koncept og restauranternes geografiske placering. Det er derfor her, de 8 erhvervsfolk skal sætte ind ASAP.

Ejerne bliver nødt til at tage et svært valg: enten skal de stå fast på deres oprindelige koncept, eller også skal de tilpasse deres koncept til markedet.

Det er en ny virkelighed, Jensens Bøfhus lever i sammenlignet med for bare 10 år siden. Folk spiser oftere ude, og de bruger flere penge. Der er opstået nye kulturelle traditioner og koncepter. Pludselig er det et hit med café burgere, og store madhaller som Street Food i Aarhus vinder indpas. Forbrugerne efterspørger derfor ikke den samme type Jensens Bøfhus, som tidligere. Skal bøfkæden derfor have en berettigelse, skal de revitaliseres. 

Der er her to veje at gå. Enten finder Jensens Bøfhus tilbage til sit DNA, opdaterer det og vinder konkurrencen over andre lignende restauranter. Eller også genopfinder de deres koncept, så de tilbyder forbrugeren noget, som disse ikke kan få andet steds. Sidstnævnte kan umiddelbart virke som et sats. Det er altid tryggere, at gøre det man plejer. Men Jensens Bøfhus synes at være havnet i et red ”red ocean”. Her er markedet blodrødt og kampen svær at vinde. Men vælger Jensens Bøfhus at udvikle et helt nyt koncept, som selvfølgelig er forankret i afgørende dele af deres DNA, så får de muligheden for at svømme over i et ”blue ocean”, hvor sigtbarheden er langt bedre og konkurrencen mindre. For mig at se, er det den mest gangbare vej at gå.