Strategisk PR-fif: Tænk som en parasit!

Vidste du, at der hvert sekund bliver uploadet 1 times video til Youtube. Woaw! Støjen du er oppe imod er øredøvende. I dag bliver der faktisk genereret lige så meget information på bare 2 dage, som der blev genereret fra ”begyndelsen” og indtil 2013 (E. Schmidt). Det betyder, at hvis du skal lykkes med at promovere dit budskab, brand eller virksomhed, bliver du nødt til at være særdeles strategisk i din kommunikation. Lad mig derfor servere dagens PR-fif: Tænk som en parasit!

Forestil dig, at du er en parasit. I stedet for selv at generere blod, suger du dig fast på de større dyr, som i forvejen har masser af blod. Overfør så denne metode til det produkt, brand eller virksomhed, som du skal have promoveret.

I stedet for selv at forsøge at skabe avisoverskrifter, snylter du på de temaer, som har mediernes opmærksomhed. De eneste 2 faktorer, som så skal opfyldes for at lykkes med denne strategi er timing samt, at du vinkler din fortælling, så den bliver relevant. Din historie skal simpelthen spille bold op ad de nyhedshistorier, som i forvejen har mediernes interesse.

Lad mig give dig et eksempel. I 2010 var Toyota igennem en shitstorm, da de blev nødt til at tilbagekalde hele 10 millioner biler world wide, fordi bilernes bremsesystem kunne svigte. Reklamebureauet, JWT Copenhagen udnyttede forbilledligt den aktuelle medieinteresse for Toyota, med en perfekt vinkling af deres kundes produkt. Resultatet så sådan ud:

 Made By: JWT Copenhagen

Made By: JWT Copenhagen

Ved hjælp af humor udnyttede bureauet anledningen til at promoverede DPT-garagedøre. Alle uheldige Toyota-ejere, som havde oplevet svigtende bremser, kunne spare 20% på en ny Garagedør. That´s funny og pointen går rent hjem!

Kampagnen var timet, humoristisk og vinklede garagedørene perfekt ind i den aktuelle Toyota-skandale. Og ja, naturligvis har det krævet mod. Kampagnen kunne have backfiret voldsomt, hvis en Toyotaejer fx blev dræbt pga. svigtende bremser. Det skete heldigvis ikke, og kampagnen blev en kæmpe succes. Derfor: udnyt timingen, handl hurtigt og vinkle dit produkt, så det udnytter anledningen og snylter på den opmærksomhed, som en mediebegivenhed i forvejen har skabt.

Herunder kan du læse omkring 2 kampagner, som blev skabt her på bureauet, og som udnyttede ovenstående strategi. Begge eksempler lykkedes i øvrigt med at kapre mediernes overskrifter i en grad, så kampagnen gik fra at være en "parasit" til at blive selve værtsdyret!